Podcast.

Ideointi.

Toteutus.

Toimittaminen.

Podcast-tuotanto

Tehdään yhdessä kutkuttavia äänielämyksiä! No Niin Median podcast-palvelu tuottaa laadukkaat puheohjelmat sinun näkökulmastasi.

Podcast-palvelu pitää huolta kokonaisuudesta. Siihen kuuluu podcastin idean terävöittäminen, sisällöt, etukäteishaastattelut, keskustelun toimittaminen, tekniikka, äänitys, editointi ja vesilasit. Toimittaja auttaa tiivistämään sanottavasi selkeäksi ja pitämään keskustelut luontevan rentoina.

Podcast on mainio väline sanomisen tarpeeseen ja keskustelun kysyntään. Podcastissa voit syventää ja monipuolistaa näkökulmaa, taustoittaa, tiivistää ja vaikuttaa. Radiomedian tutkimuksen mukaan yli miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja.

Yli miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja

VIDEO: Podcast toimii niin päätöksenteossa, palvelujen esittelyssä kuin brändäämisessä. No Niin Median podcast-palvelu on kokonaisvaltainen ideoinnista toimittamiseen ja julkaisuun. Mika Piipponen EHYT ry:stä sekä Sari Myllykangas, Sari Rautio, Anne Iijalainen ja Laura Latomäki Hämeenlinnan kaupungilta kertovat onnistuneista podcast-tuotannoista No Niin Median kanssa.

Kuuntele esimerkki No Niin Median tuottamasta Hämeenlinna puhuu -podcastista:

Näin suunnittelet mainion podcastin

  • Aiheen valinta on olennainen tekijä. Mikä aidosti kiinnostaa? Mistä on hyötyä, iloa? Jos aihe on tylsä tai loppuun kaluttu, kuuntelijoiden houkutteleminen on hankalaa.
  • Ketkä keskustelevat podcastissasi? Kenellä on oikeasti kiinnostavaa sanottavaa? Tavoitteena on selkeä mutta luonteva keskustelu. Mitään ei opetella ulkoa tai lueta paperista, jotta hyvälle podcastille ominainen luontevuus säilyy.
  • Kenelle podcast on suunnattu? Millä kanavilla ja keinoilla tavoitetaan kohdeyleisö? Mainiokin podcast hukkuu puheohjelmien mereen, jos sitä ei markkinoida.

Kuuntele esimerkki No Niin Median tuottamasta Tunnista osaamisesi! -podcastista:

Yhden podcast-jakson tuotannon vaiheet

  • Yhdessä podcast-jaksossa on 1–3 keskustelijaa. Keskustelua johtaa No Niin Median toimittaja. Yhteensä äänessä on siis 2–4 henkilöä.
  • Podcastin toimittaja tekee tallennusta varten etukäteishaastattelut ja valmistaa käsikirjoituksen. Kaikki keskustelijat saavat ohjeet etukäteen. Näin varmistutaan, että tärkeimmät näkökulmat tulevat mukaan, keskustelu pysyy raiteillaan, kaikki saavat puheenvuoron ja podcastin kesto pysyy raamissa.
  • Keskustelu tallennetaan studiossa tai muussa hiljaisessa tilassa. Tallennukseen varataan aikaa noin 2 tuntia. Podcastin lisäksi tallennetaan lyhyt mainosvideo ja valokuvat.
  • Toimittaja editoi podcastin toimivaksi kokonaisuudeksi. Noin 15–20 minuuttia on näppärä pituus podcastille.
  • Podcast julkaistaan esimerkiksi Anchor-palvelun kautta, jotta podcast pääsee laajaan jakeluun.
  • Julkaistua podcastia markkinoidaan aktiivisesti esimerkiksi podcastin tilaajan omissa sosiaalisen median kanavissa, uutiskirjeissä ja verkkopalveluissa.

KOMMENTTEJA JA KIITOKSIA

Minulle jäi podcastin tekemisestä todella hyvä fiilis! Minua jännitti tekniikka ja oma ääni, mutta lopputuloksesta tuli erittäin hyvä. Etukäteissuunnittelu auttoi paljon, koska aiheesta olisi ollut vaikea jutella tuosta vain.
Lotta Pakanen, Opintokeskus Sivis

Onnistuimme tosi hyvin! Podcastin tallennus meni sutjakkaasti, ja hyvä taustatyö sai sen kuulostamaan järkevältä. Tia oli tosi rento ja ammattimainen.
Venla Huldén, 4H

Etukäteen jännitti, mutta valmis käsikirjoitus helpotti, ja se, että toimittaja oli ennakkoon perehtynyt asiaan. Etukäteishaastattelu poisti jännitystä.
Johanna Pölkki, Suomen 4H-liitto

Karkea käsikirjoitus helpotti kummasti. Etukäteen käytiin läpi, että miten homma etenee. Sitä kautta tuli varma ja mukava fiilis tulla tekemään podcastia. Alusta saakka oli sellainen tunne, että tässä tiedetään, mitä ollaan tekemässä. Lopputulos oli luontevan kuuloinen, siinä jutusteltiin rennosti.
Mika Piipponen, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Tämä oli aika jännää, mutta ammattilaisen kanssa on kiva tehdä töitä. Sellainen tunne jäi, että podcast voi olla monimutkaisiin asioihin itse asiassa hyvä työkalu, koska ei näitä voi ihan yksinkertaisesti selvittää. Toimitettu podcast auttoi valmistautumaan.
Sari Rautio, Hämeenlinnan kaupunginhallitus

No Niin Median podcast-palvelu

  • Ideointi- ja suunnittelupalaveri, ennakkohaastattelut, käsikirjoitus, podcastin tallennus ja toimittaminen, editointi ja julkaisu
  • Lisäksi lyhyt esittelyvideo, valokuvat keskustelijoista ja podcastin esittelyteksti


Lisäpalvelut ja ennakkoinsertti

Laajempi palvelupaketti sisältää lisäksi ennakkoinsertit, podcastin pohjalta toimitetun pidemmän jutun ja laajemman esittelyvideon.

Ennakkoinsertti tarkoittaa noin 5 minuutin mittaista erillishaastattelua, joka on tehty etukäteen, ja julkaistaan osana varsinaista podcastia. Se voi olla esimerkiksi syvällisempi tutustuminen podcast-jakson aiheeseen tai ylimääräinen haastattelu.

Podcast-aihe voi olla niin kiinnostava, että siitä kannattaa kirjoittaa erikseen toimitettu juttu. Teksti tavoittaa laajemman kohderyhmän.